Etiketter

,

nypon Jag försöker tänka att ”lite är bättre än ingenting alls” och att småskalighet kan inspirera till mer omfattande verksamhet nästa gång.
Vad jag pratar om? Jo, det här med att ta hand om bär och frukt. I mig finns, tyvärr, rätt mycket av att jag tänker att ”jag ska göra sen; sen när jag har mer tid”.
Och så går jag miste om många små guldkorn. Jag måste bli bättre på att göra också ”i smått”.
Nypon är ett bra exempel. Till och med nypon går det att vara ”småskalig” med. Jag behöver inte plocka hinken full. Det räcker med några deciliter.

Idag tänker jag göra min egen nyponsoppa. Till den behövs:
4 dl färska nypon
1 l vatten
1 vaniljstång
1 msk potatismjöl som redning
15 russin att söta med
1 tsk rivet citronskal

Gör så här:
Skölj och snoppa nyponen. Blötlägg dem sen i halva vattenmängden i cirka 10 minuter.
Koka sen nypon + nyponvattnet, rivet citronskal, russin och vaniljstång i 10-15 minuter så att nyponens skal mjuknar. Plocka bort vaniljstången och kör resten i mixern. Blanda med resten av vattnet och red med potatismjöl.

Russinen kan förstås bytas mot annan torkad frukt för att ge sötman, tex dadlar eller aprikoser. Och den som vill kan ta socker.