Etiketter

, , , ,

barnbarnÄr det verkligen sant; en lag som tvingar barn att besöka sina föräldrar regelbundet? Jo; visserligen i Kina, men ändå. Det är faktiskt sant. Och något ljushuvud kommer säkert att föreslå något liknande här i Sverige.

På bilden här ovanför ser ni två små ungar inringade av gamlingar. Barnbarnet Holger sitter i knä på sin farfarsmor Eivor och lilla Milla (ja, bilden är några år gammal) i knä på sin morfarsmor Aina. Och där finns farfarsfar Sten, mormorsmor Märta, farmorsmor Inga-Britt och farmorsfar Gunnar. I rummet finns också ungarnas pappa och mamma, deras farmor och farfar och deras mormor och morfar. En förskräcklig massa släktingar, med andra ord.

Om Kina-lagen fanns i Sverige tror jag ingen i den här familjen skulle åka dit för lagbrott.

I Kina har lagen, som trädde i kraft mitt i sommaren, både förlöjligats och stämt till eftertanke, berätta DN:s Pekingkorrespondent Torbjörn Petersson i dagens tidning. Och han skriver vidare:

… men mest har lagen applåderats i en tid då det kinesiska samhället förändras och gamla värderingar försvinner. Äldre har kommenterat att den yngre generationen är självisk, att den arbetar hårt och alltid sätter pengar först.

Att försumma föräldrarnas andliga behov är alltså straffbart numera. I Kina. Man får väl hoppas att det aldrig blir en sån lag här i Sverige. Men kanske stämmer det som händer i Kina ändå till eftertanke här.

Barn behöver sina föräldrar. Föräldrar behöver sina barn. Både i glädje och i sorg. Är inte det rätt självklart?

Mamma skrev några, i detta sammahang, lämpliga rader i en anteckningsbok några veckor innan hon dog. Janne som nämns är min bror; hennes son.

CANCER, lungor, lever, ryggrad var beskedet jag fick på akuten den 26 maj – inte tarmarna som jag trodde. Det var skönt att Janne var med mig då.